• Home
  • Zijn we volledig vergeven of worden we nog steeds gestraft?
13 juni, 2023
Kenneth W. Lent

Gegroet Overblijfsel in Christus,

Overweeg deze twee schijnbaar tegenstrijdige Schriftuurlijke standpunten over zonde…:

1) “Zo ver als het oosten is van het westen, zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons verwijderd.” Psalm 103:12. “En gij weet dat Hij (Jezus) geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en in Hem is geen zonde.” 1 Johannes 3:5

2) “Maar uw ongerechtigheden hebben scheiding gemaakt tussen u en uw God, en uw zonden hebben Zijn aangezicht voor u verborgen, zodat Hij niet wil horen.” Jesaja 59:2. “Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, bedriegen wij onszelf en is de waarheid niet in ons.” 1 Johannes 1:8

Er zijn meer Bijbelverzen die elk van de bovenstaande standpunten over hoe God tegen onze zonden aankijkt, ondersteunen. Welke positie is de juiste? Heeft het offer van Jezus Christus aan het kruis onze zonden weggenomen, zodat we nu vergeven en vrij van veroordeling zijn? Of maken onze zonden onze hemelse Vader zo boos dat Hij ons behandelt op basis van onze gehoorzaamheid of ongehoorzaamheid aan Zijn wil? Ontvangen we nog steeds straf en kastijding van God als we zondigen, of heeft het vergoten bloed van Christus al onze zonden bedekt zodat de Almachtige ze niet meer tegen ons rekent?

Aan de oppervlakte klinkt dit verbijsterend, maar de Schriftteksten leggen uit dat dit echt niet zo is. Om vrede van geest en hart te hebben laat God ons weten dat Hij wil dat al Zijn kinderen begrijpen hoe Hij onze zondige sterfelijke staat ziet.

Laten we eerst een Schriftuurlijke definitie geven van wat zonde precies is. Zonde is niet wat wij als goed of fout beschouwen op basis van onze eigen ethische normen. De Bijbel vertelt ons in het nieuwtestamentische boek 1 Johannes duidelijk wat zonde is. “Wie zonde doet, overtreedt ook de wet, want zonde is overtreding van de wet. I Johannes 3:4 Het is de plicht van de geestelijkheid om de mensen te onderwijzen in Gods wetten, zodat de mensen kunnen weten of ze zonden hebben begaan of niet. (Mat.5:19; Mal.2:7) Het overgrote deel van de Goddelijke Wet voor het individu, het gezin en de natie is te vinden in de Geschriften van het Oude Testament, met een paar verduidelijkingen en toevoegingen aan diezelfde Wet in de geschriften van het Nieuwe Testament. Als iemand de Wetten van DE HELE BIJBEL niet heeft gelezen en bestudeerd, kan hij/zij niet weten of hij/zij zondigt en wat het precies is dat God hem/haar heeft vergeven. (Het is een trieste toestand van geestelijke zaken als de geestelijken Gods Wetten niet meer onderwijzen)

Met betrekking tot de zorgen over zonde kan het hele begrip van hoe God met onze zonden omgaat in één woord worden samengevat — VERGEVING. Als we begrijpen hoe vergeving op onze zonden wordt toegepast, zullen we begrijpen of we op dit moment nog steeds door God gestraft worden voor onze “overtredingen van de wet” (zonde) of dat onze zonden volledig vergeven zijn sinds de kruisiging van Jezus Christus. Het antwoord is — BEIDE. Dit is slecht uitgelegd in de kerkelijke boodschappen die we door de eeuwen heen hebben ontvangen. Omdat het onderwerp vergeving niet begrijpelijk is gemaakt voor de Christen die op zoek is naar de waarheid, heeft dit geleid tot veel innerlijke frustratie in de harten van hen die dichter bij de Almachtige willen zijn. Maar als we gewoon in Het Woord blijven en geen oecumenische verklaringen of theologische stellingnames lezen, wordt de status van zonde en vergeving heel gemakkelijk te begrijpen.

Wat de Almachtige God ondubbelzinnig in Zijn geschreven Woord heeft verklaard, is dat Hij, met betrekking tot ons eeuwige leven van het “volgende tijdperk”, al onze zonden al uit Zijn gedachten heeft gewist, en wij, Zijn Adamitische familie in het geloof, voor Hem vergeven en onschuldig verklaard zijn. (Rom.5:11-18; Ps.103:12; Joh.12:32) Dit betekent niet dat God niet in staat is om te weten wat die zonden van ons waren en zijn, maar Hij zal ze niet meer aan ons voorleggen. We hebben niets gedaan om deze volledige vergeving van onze zonden voor het eeuwige leven in het volgende tijdperk bij onze opstanding uit de dood te verdienen, want het is het geschenk van God aan ons door het verzoenende offer van Zijn Eniggeboren Zoon aan het bloedige kruis van Golgotha. “Want het loon van de zonde is de dood, maar de gave van God is het eeuwige leven door Jezus Christus, onze Meester.” (Rom.6:23) We hadden geen keuze in deze zaak. “Maar wij zijn verplicht God altijd te danken voor u, broeders, geliefden van de Meester, omdat God u van het begin af uitverkoren heeft tot zaligheid door heiliging van de Geest en geloof in de waarheid” (2 Tessalonicenzen 2:13).

Echter, in de huidige tijd van “deze tijd” worden onze zonden alleen vergeven ALS 1) we ze belijden aan onze hemelse Vader, 2) geloof hebben in het vergoten bloed (Rom.3:25;5:1,2) van Jezus Christus voor de huidige vergeving, 3) EN ANDEREN VERGEVEN VAN HUN ZONDEN TEGEN ONS!

Door deze methode zijn we nog steeds verantwoordelijk voor onze verkeerde daden en betalen we nog steeds de prijs in het “hier en nu” voor elke onbeleden zonde waarvan we ons in dit tijdperk niet hebben bekeerd. Dit is alleen maar eerlijk en rechtvaardig! God heeft in Zijn liefde voor ons onze eeuwige verlossing veiliggesteld omdat Hij weet dat we daar te zwak voor zijn. Aan de andere kant is Hij niet van plan om in het huidige tijdperk bespot te worden door hen die ervan uitgaan dat ze nu Gods wetten kunnen overtreden en het kruis van Jezus als excuus kunnen gebruiken om die wetten niet te gehoorzamen. “Laat u niet misleiden, God spot niet; want wat iemand zaait, dat zal hij ook oogsten.” Galaten 6:7

Gods Woord vertelt ons dat goddelijke vergeving gezien moet worden zoals die uniek wordt toegepast in verschillende tijdperken volgens deze uitspraak van Christus in Mattheüs 12:32: “En wie een woord spreekt tegen de Zoon des mensen, die zal het vergeven worden; maar wie een woord spreekt tegen de Heilige Geest, die zal het niet vergeven worden, noch in deze wereld (Grk. aeon-’tijdperk’), noch in de komende wereld (aeon-’tijdperk’).” [Opmerking: Het is de Heilige Geest die iemands hart ervan overtuigt dat de mens van God gescheiden werd door de zonde en de redding van God nodig heeft (Joh.16:8; Jes.44:3-6); en dat er niemand anders dan God de Almachtige is die in die redding kan voorzien (Jes. 44:6; Jes. 43:11). Deze fundamentele waarheid overstijgt de eeuwen voor alle tijden en deze fundamentele waarheid kan, indien ontkend, niet worden vergeven …. nooit! Alle gelovigen of toekomstige gelovigen zullen uiteindelijk tot die conclusie komen… nu, of later. Maar als het gaat om bepaalde zonden (overtredingen van de geschreven wet), dan zijn die overtredingen al vergeven voor het volgende tijdperk omdat de gelovige uit vrije wil onsterfelijkheid heeft gekregen (I Kor.15:53-57 ); MAAR onze zonden moeten voor dit tijdperk beleden worden omdat we nog steeds moeten strijden tegen het sterfelijke lichaam (Rom.7:14,15; Gal.5:17) tot onze opstanding. Dit is Gods goddelijke regel over zonde, vergeving en verantwoording].

“Want als door de overtreding van één mens (Adam) de dood heerst, veel meer zullen zij die overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, door één, Jezus Christus, heersen in het leven.

Daarom, gelijk door de overtreding van één het oordeel over alle mensen gekomen is tot veroordeling, alzo is door de gerechtigheid van één de vrije gave over alle mensen gekomen tot rechtvaardiging van het leven”. (Romeinen 5:17,18)

De hele familie van Adam is gered waar eeuwige verlossing geldt, welke volheid niet komt totdat alle tijdperken zijn voltooid. “En Ik (Jezus), als Ik van de aarde opgeheven word, trekken alle mensen tot Mij.” (Johannes 12:32) Christus verliest niemand in Adams familie aan zonde. [Opmerking: Niet alle mensen stammen af van Adam (“man”= Aw-dawm in het Hebreeuws) — een ander onderwerp]. Betekent dit dat welke zonden iemand van het Adamitische Israël ook doet en hoe verachtelijk ook, dat hij gered is tot het eeuwige leven? We kunnen dat beantwoorden door een andere vraag te stellen: Welke zonden kun je doen die groot genoeg zijn om te vernietigen wat Jezus aan het kruis deed voor de hele familie van Adam? Maar, in alle eerlijkheid, God gaat wel op de juiste manier met deze situatie om.

Hoewel Christus kwam en heel Adam redde van de eeuwige dood als gevolg van zonde, zullen alleen zij die nu berouw hebben over hun zonden in dit huidige tijdperk en berouwvolle gelovigen in Christus zijn, niet veroordeeld worden in het oordeel. “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wie mijn woord hoort en gelooft in Hem die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar gaat over van de dood in het leven.” (Johannes 5:24) Deze hebben deel aan de opstanding van de rechtvaardigen (Lucas 14:14) en hebben de genade van Christus om elk getuigenis van zonde die in zwakheid is gedaan ongedaan te maken. Zij die een stijve nek hebben en geen berouw tonen in dit tijdperk, ook al worden ze uiteindelijk gered tot in de eeuwigheid nadat alle tijdperken zijn voltooid, hebben deel aan een andere opstanding waarbij een soort strenge verantwoording wordt afgelegd voor wat ze hebben gedaan voor de hoven van de hemel. Voordat zij het eeuwige leven binnengaan, zal er een soort van heilige gerechtigheid plaatsvinden voor deze koppige opstandige mensen van Adams familie. (Johannes 5:29). Wat dat zal zijn, is voorbehouden aan Gods oordeel.

Daarom moet “eeuwige redding” onderscheiden worden van “gered worden” in het hier en nu (Strong’s Dictionary, Greek # 4982 “sode-zo”, dat is “veilig gemaakt” volgens iemands relatie met God) in dit tijdperk.

Laten we zeggen dat iemand die een veroordeelde dief is, tot Christus wordt geleid, zich bekeert en in het geloof komt. Zijn zonden zijn, wat betreft het eeuwige leven na de opstanding, al vergeven vanwege het offer van Jezus Christus aan het kruis. Maar die persoon zal op dit moment de prijs moeten betalen voor zijn stelende daden onder de sociale wetten van God en de schade hier en nu aan de benadeelde partijen moeten herstellen. (Ex.22:1,4:Lev.6:4) Paulus zegt: “Maken wij dan de wet ongeldig door het geloof? Ja, God verhoede, wij stellen de wet vast.” (Rom.3:31)

Dit betekent dat we in het “hier en nu” verantwoording moeten afleggen voor onze zonden en dat we het kruis van Jezus niet als excuus kunnen gebruiken om ongestraft te zondigen. Onze zonden in dit tijdperk moeten aan de Almachtige God worden beleden, anders zal Hij ons niet vergeven wat betreft de impact die deze zonden nu op onze levens hebben. Als we allemaal willen ontsnappen aan de straf van de zonden waarin we nu vallen, moeten de zonden aan de Almachtige worden beleden. Als we onze naaste onrecht hebben aangedaan in een zonde die niet tot de dood leidt, maar laten we zeggen stelen bijvoorbeeld, dan moeten we dat nog steeds goedmaken, ook al hebben we het aan God opgebiecht en hebben we Zijn vergeving ontvangen. Als God ons vergeeft, betekent dat niet dat we vrijgesteld zijn van het vergoeden van wie we onrecht hebben aangedaan, maar het betekent dat als we echt oprecht zijn in ons verdriet, dat de Almachtige God ons zal helpen om die zondelust uit ons te reinigen zodat we onze verkeerde handelingen niet nog eens herhalen. God’s reiniging van de zonde uit ons leven is een deel van Zijn vergeving naar ons toe, maar ons hart moet recht naar Hem toe zijn in een berouwvolle belijdenis.

“Als wij onze zonden belijden, is Hij getrouw en rechtvaardig om ons onze zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. Als we zeggen dat we niet gezondigd hebben, maken we Hem tot een leugenaar en is Zijn woord niet in ons.” (I Johannes 1:9,10) Sommigen nemen ten onrechte het standpunt in dat dit spreekt over iemand die voor het eerst tot bekering komt vanuit een ongelovige positie, maar deze bepaling is duidelijk gericht op hen die al in het lichaam van Christus zijn. Vers 1 zegt: “Mijn kleine kinderen, deze dingen schrijf ik u, opdat gij niet zondigt. En als iemand zondigt, hebben wij een pleitbezorger bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige:” Johannes spreekt tot hen die al kinderen van Christus zijn door de boodschap van het evangelie van Johannes, en legt uit dat we inderdaad verantwoordelijk zijn voor onze zonden in het hier en nu.

Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat het belijden van onze zonden voor Gods vergeving in dit tijdperk gebaseerd is op de voorwaarde dat we ook anderen vergeven die tegen ons zondigen. Als we niet vergeven vanuit ons hart, degenen die ons gekwetst, benadeeld en slecht behandeld hebben … dan zegt Jahweh dat Hij ons ook onze zonden niet zal vergeven, of die nu beleden zijn of niet. Zo eenvoudig is het en er zijn geen uitzonderingen. We moeten anderen vergeven.

Dit betekent niet dat we deurmatten moeten worden voor mensen om hun voeten aan af te vegen. Je moet zeker je rechten beschermen en “Nee” leren zeggen als iemand misbruik probeert te maken van je christelijke vriendelijkheid. Jezelf beschermen tegen persoonlijk misbruik is een kwestie van gezond verstand en dat kun je ook verwachten. Maar wat God ons opdraagt is om te vergeven, te vergeten en onze interne bitterheid van ons af te werpen, die iemand van binnenuit wegrot en zo de levensvreugde vernietigt die Christus van ons verlangt. Paulus vertelt ons in Hebreeën 12:14,15: ” Streef naar vrede met alle mensen en naar heiligheid, zonder welke niemand God zal zien. En zie er nauwlettend op toe dat niemand de genade van God verliest, opdat geen wortel van bitterheid u in de problemen brengt en daardoor velen verontreinigd worden”. Bitterheid wordt veroorzaakt door niet te vergeven, en de Bijbel zegt dat het groeit als een wortel … hoe langer je het niet verwijdert, hoe dieper het zich ingraaft en hoe moeilijker het wordt om er vanaf te komen. In Mattheüs hoofdstuk zes zegt onze Meester dit in het “Onze Vader Gebed” over vergeving:

“En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren.

En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van het kwade: Want van U is het koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid. Amen.

Want indien gij de mensen hun schuld vergeeft, zal ook uw hemelse Vader u vergeven:
Maar indien gij de mensen hun schuld niet vergeeft, zal ook uw Vader uw schuld niet vergeven.” (Mat.6:12-15)

Christus legde dit fundamentele principe opnieuw uit in de gelijkenis van de onbarmhartige dienaar. In het licht van onze eigen geestelijke aanleg en onze groei in christelijke volwassenheid is deze gelijkenis de moeite waard om langzaam te lezen en serieus te overdenken. (onder)

“21 Toen kwam Petrus bij Hem en zei: Meester, hoe vaak zal mijn broeder tegen mij zondigen en ik zal hem vergeven, tot zevenmaal toe?

22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u niet: Tot zevenmaal toe, maar: Tot zeventigmaal zevenmaal toe.

23 Daarom wordt het koninkrijk der hemelen gelijkgesteld met een zekere koning, die over zijn knechten rekende.

24 En toen hij begon te rekenen, werd er een tot hem gebracht, die hem tienduizend talenten schuldig was.

25 Maar omdat hij niet kon betalen, beval zijn heer hem te verkopen, en zijn vrouw, en zijn kinderen, en alles wat hij had, en de betaling te doen.

26 De knecht dan viel neer en aanbad hem, zeggende: Meester, heb geduld met mij, en ik zal u alles betalen.

27 Toen werd de meester van die knecht met ontferming bewogen, en hij liet hem los en vergaf hem de schuld.

28 Maar dezelfde knecht ging uit, en vond een zijner knechten, die hem honderd penningen schuldig was; en hij legde de hand op hem, en greep hem bij de keel, zeggende: Betaal mij, wat gij schuldig zijt.

29 En zijn knecht viel voor zijn voeten neder, en smeekte hem, zeggende: Heb geduld met mij, en ik zal u alles betalen.

30 En hij wilde niet; maar hij ging heen en wierp hem in de gevangenis, totdat hij de schuld zou betalen.

31 Toen nu zijn knechten zagen, wat gedaan was, werden zij zeer bedroefd, en kwamen en vertelden hun meester alles, wat gedaan was.

32 Toen zeide zijn heer, nadat hij hem geroepen had: O gij goddeloze dienstknecht, ik heb u de ganse schuld vergeven, omdat gij mij begeerdet:

33 Zoudt gij ook geen medelijden met uw knecht gehad hebben, gelijk ik met u?

34 En zijn heer was vertoornd, en gaf hem over aan de folteraars, totdat hij alles zou betalen, wat hem verschuldigd was.

35 Zo zal ook mijn hemelse Vader met u doen, indien gij uit uw hart niet een iegelijk zijn broeders schuld vergeeft.” (Mat.18:21-35 “Schuld” is hier het Griekse woord Paraptoma, dat allerlei overtredingen of fouten betekent, niet alleen schulden)

Deze gelijkenis van Christus benadrukt het goddelijke concept over vergeving, waarbij onze zonden en ons berouw daarover voor de ogen van de Almachtige God komen. Het bloed van Christus aan het kruis voor onze zonden in dit tijdperk werkt voor onze persoonlijke vergeving door onze Vader, wanneer we onze zonden aan de Almachtige belijden en onze broeders hun zonden tegen ons vergeven. Als we deze twee normen in ons handelen hebben opgenomen, dan zal Onze Vader de wonderbaarlijke kracht van het vergoten bloed van Christus toepassen op onze eigen persoonlijke zonden, waardoor ze op dit moment uit ons leven worden weggewassen. Als een van de drie (belijdenis, vergeving van anderen, het bloed van Christus) ontbreekt in onze oprechtheid … dan zijn we nu nog steeds in onze zonden en zullen we de goddelijke straf ontvangen volgens de rechtvaardigheid van God.

Merk op dat God er zo op aandringt dat we dit begrip uit ons hart leren, dat de gelijkenis ons laat zien dat de man die vergeving zocht eerst vergeving kreeg, en vervolgens die vergeving verloor nadat hij zijn dienaar niet wilde vergeven! Dit betekent dat God het nadrukkelijk meent dat er met zonde en vergeving niet te spotten valt. In dit huidige tijdperk lopen we allemaal het gevaar dat we de vergeving die we in het verleden van hogerhand hebben ontvangen kwijtraken, als we niet ijverig zijn om onze broeders/zusters consequent hun zonden te vergeven!

Tot slot zegt de Bijbel dat deze geestelijke wet van toepassing is op “onze broeders” en niet op de vijanden van God. Nergens in de Schrift wordt ons opgedragen om Gods vijanden lief te hebben of Gods vijanden te vergeven die actief en bewust bezig zijn om Zijn Koninkrijk te ondermijnen. Christus zei om “uw vijanden lief te hebben”(Mat. 5:44), niet Gods vijanden! Onze persoonlijke vijanden kunnen zelfs familieleden zijn die ons bedriegen, over ons liegen of van ons stelen. Als we vijandschap en bitterheid hebben ontwikkeld tegenover onze christelijke Israël broeders en zusters, dan moeten we openstaan om te vergeven. In tegenstelling hiermee getuigde God Zelf dat Koning David een man naar Zijn eigen hart was (Handelingen 13:22), en David zei dat hij Gods vijanden haatte “met een volmaakte haat”. (Psalm 139:21,22) “Zoudt gij de goddelozen helpen, en hen liefhebben die God haten? Daarom is toorn over u van voor het aangezicht van God.” (2 Kronieken 19:2). Maar we moeten de broeders liefhebben zoals Christus gebiedt: “Een nieuw gebod geef Ik u: dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt”. (Johannes 13:34) Dit gebod van onze geliefde Koning werpt zijn vruchten af door onze broeders en zusters te vergeven en door hen vergeven te worden. Het is een voorwaarde die in deze tijd nodig is om van onze hemelse Vader vergeving te ontvangen voor onze zonden die we in onze zwakheden hebben begaan. Het getrouwe Overblijfsel in Christus dat nog in Amerika is, zou er goed aan doen om deze prachtige Schriftuurlijke leiding, waarin God verlangt om Zijn kinderen te zegenen met overwinning door geloof en liefde, gretig toe te passen. Prijs God! Hij weet precies wat Hij met onze zonden moet doen.

Een reactie van de vertaler

1 Johannes 4:11 “Geliefden, indien God ons zo heeft liefgehad, behoren ook wij elkander lief te hebben.” – Laat ik wel duidelijk stellen dat vergeving enkel gegeven kan worden aan degenen die hetzelfde geloof delen. Deze studie heeft in het kort uitgelegd, zolang wij hier leven op aarde, onze naaste lief moeten hebben en moeten vergeven

Markus 12:31 “Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod groter dan deze, bestaat niet.”

Maar wie is dan onze naaste? Veel Israëlpredikers verkondigen dat je een vreemde mede Israëliet lief moet hebben. Maar iemand die je niet kent kun je niet liefhebben, daarvoor moet je eerst diegene leren kennen. Nee beste mensen, onze naaste zijn de mensen die het dichtst bij ons staan. In eerste instantie zijn man en vrouw de eerste naasten, en dan komen hun kinderen, vervolgens de familie en als laatste vrienden. Hoe kun je iemand lief hebben die je niet kent?

We moeten ook niet vergeten dat de apostelen schreven aan kleine huisgemeentes. Vaak woonden sommige van deze huisgemeenten zelfs bij elkaar in. Omdat het in die tijd al heel zwaar was door allerlei verdrukkingen, moesten ze telkens erop gewezen worden dat ze elkaar moesten verdragen. In onze tijd zou je dit zo zeggen: “Goed, jullie wonen bij elkaar, het is goedkoper, maar besef dat jullie wel telkens op elkaars lippen zitten en er ergernissen zullen ontstaan, ga daar goed mee om en verdraag elkander, op deze manier kunnen jullie dit het beste volhouden”.

Je kunt geen schijnheilige liefde tonen aan iemand die je niet kent, dat zou verkeerd zijn. Maar beste mensen het is ook niet bedoeld dat je alle mede Israëlieten lief moet hebben. Zo wordt het dus ook nooit bedoeld. We moeten ook goed kijken in welke tijd de brieven zijn geschreven. Er werd ook geschreven naar de situatie waarin men des tijds leefde. Om de verdrukkingen vol te houden met elkaar moest je mekaar lief hebben, op die manier kon je het het langste uithouden met elkaar.

Ik hoop dat deze studie opbouwend is voor iedereen.

Abonneer dan nu op onze nieuwsbrief

en ontvang deze in jouw mailbox!

Abonneer nu!

Meer informatie

>