• Home
  • Ware christenen die geen pasen vieren
27 augustus, 2023
Kenneth W. Lent

Pasen is de belangrijkste feestdag voor honderden miljoenen gelovigen over de hele wereld. Toch vieren duizenden christenen deze feestdag niet. Weten zij iets dat anderen niet weten?

Als je een ware discipel van Christus Jezus wilt zijn, moet je zorgvuldig onderzoeken of je overtuigingen overeenkomen met de Bijbel.

Elke lente is de anticipatie en opwinding van Pasen voor veel mensen ontroerend. Kerken bereiden uitgebreide paasprogramma’s voor die de dood en wederopstanding van Jezus Christus illustreren. Ouders nemen de tijd om paaseieren te kleuren en ze te verstoppen zodat hun kinderen ze kunnen zoeken.

Het is typisch voor tv-films in deze tijd van het jaar om Pasen af te beelden als een plezierige gelegenheid van hernieuwd geluk. Televisiereclames en commerciële bedrijven zijn ook erg betrokken bij Pasen als ze kleurrijke paasmanden, paaskostuums en chocoladekonijnen aanbieden om deze grote religieuze gebeurtenis te vieren.

Als Pasen niet in de Bijbel staat, waar komt het dan precies vandaan? En wat betekent de naam Pasen eigenlijk?

Veel kerken adverteren met openlucht paasdiensten bij zonsopgang, waarbij iedereen wordt uitgenodigd. Als het weer het toelaat, wordt het paasfeest visueel versterkt door het zien opkomen van de zon in het oosten.

Maar wat hebben konijntjes en gekleurde eieren te maken met de wederopstanding van Jezus? En als dit feest zo belangrijk is, waarom leerde Jezus zijn apostelen en de vroege Kerk dan niet om het te vieren? De boeken van het Nieuwe Testament werden tientallen jaren na de dood en wederopstanding van Jezus Christus geschreven, maar toch zien we nergens ook maar een hint van een paasviering.

Waar komen Pasen en zijn gebruiken dan precies vandaan? Waarom vieren honderden miljoenen mensen deze feestdag vandaag de dag?

Kunnen we Pasen in de Bijbel vinden?

Pasen wordt beschouwd als het belangrijkste religieuze feest in het hedendaagse christendom. “Het Paasfeest werd en wordt nog steeds beschouwd als het grootste feest in de Christelijke kerk, omdat het de belangrijkste gebeurtenis in het leven van de stichter herdenkt” (The International Standard Bible Encyclopedia, 1986, Vol. 2, “Pasen”). Gezien de populariteit hiervan zou je denken dat deze viering zeker in God’s Woord wordt gevonden.

Sommigen halen Handelingen 12:4 aan als autoriteit voor het vieren van Pasen. Maar er is een probleem: Pasen wordt daar eigenlijk helemaal niet genoemd. De vertalers van de King James Bijbel hebben het Griekse woord Pascha, dat “Pesach” betekent, vervangen door “Pasen”. “Het woord [Pascha] komt niet echt voor in de Schrift, hoewel [de King James Version] het heeft in Handelingen 12:4 waar het staat voor Pesach, zoals het terecht wordt weergegeven in de RV” (ibid.). RV” (ibid.).

De overgrote meerderheid van de Bijbelvertalingen herkent deze fout in de King James Version en vertalen het woord in Handelingen 12:4 terecht als “Pesach”. De waarheid is, “er is geen spoor van Paasfeest in het [Nieuwe Testament]” (ibid.).

Waar komt Pasen vandaan?

Als Pasen niet in de Bijbel staat, waar komt het dan precies vandaan? En wat betekent de naam Pasen eigenlijk?

Het is belangrijk om geloofwaardige historische bronnen door te nemen om de ware geschiedenis van het feest te begrijpen. De Encyclopaedia Britannica vertelt ons bijvoorbeeld het volgende: “Met Pasen weerspiegelen populaire gebruiken vele oude heidense overblijfselen – in dit geval verbonden met vruchtbaarheidsrituelen in de lente, zoals de symbolen van het paasei en de paashaas of het konijn” (15e editie, Macropaedia, Vol. 4, p. 605, “Church Year”). In de oude wereld van het Midden-Oosten waren de mensen veel meer verbonden met het land en de cycli van de natuur dan wij tegenwoordig. Ze waren afhankelijk van de vruchtbaarheid van het land en de gewassen om te overleven. De lente, wanneer de vruchtbaarheid van het land terugkeerde na de lange verlatenheid van de winter, was voor hen een langverwachte en welkome tijd. Veel volkeren vierden de komst van de lente met vieringen en aanbidding van hun goden en godinnen, vooral diegene die geassocieerd werden met vruchtbaarheid. Tot deze godheden behoorden Baäl en Astarte of Ashtoreth, die in de Bijbel vaak genoemd en veroordeeld worden. Hun verering bestond meestal uit rituele seks om de vruchtbaarheid van het land te bevorderen.

Voor de volkeren van het oude Midden-Oosten was het niet meer dan normaal om symbolen van vruchtbaarheid – zoals eieren en konijnen, die zich in groten getale voortplanten – op te nemen in de heidense vieringen voor hun goden. Zoals de Encyclopaedia Britannica hierboven opmerkt, zijn paaseieren en het paaskonijn gewoon een voortzetting van deze oude vruchtbaarheidsrituelen in de lente.

Het werk The Two Babylons van de negentiende-eeuwse Schotse protestantse geestelijke Alexander Hislop wordt nog steeds beschouwd als een definitief werk over heidense gebruiken die overleven in de religieuze praktijken van vandaag de dag.

Over Pasen schreef hij: “Wat betekent de term Pasen zelf? Het is geen christelijke naam. Het draagt zijn Chaldeeuwse oorsprong op zijn voorhoofd. Pasen is niets anders dan Astarte, één van de titels van Beltis, de koningin van de hemel, wiens naam, zoals deze door de mensen van Nineve werd uitgesproken, duidelijk identiek was aan de naam die nu in dit land algemeen wordt gebruikt. Die naam, zoals gevonden door [de vroege archeoloog Sir Austen Henry] Layard op de Assyrische monumenten, is Ishtar” (1959, p. 103). De naam Pasen komt dus niet uit de Bijbel. In plaats daarvan gaan de wortels ver terug naar de oude voorchristelijke Mesopotamische godin Ishtar, in de Bijbel bekend als Astarte of Ashtoreth.

Oude opstandingsfeesten

Wat hield de verering van deze godin Ishtar in? “Tempels voor Ishtar hadden veel priesteressen, of heilige prostituees, die symbolisch de vruchtbaarheidsriten van de natuurcyclus uitvoerden. Ishtar wordt geïdentificeerd met de Fenicische Astarte, de Semitische Ashtoreth en de Soemerische Inanna. Er bestaan ook sterke overeenkomsten tussen Ishtar en de Egyptische Isis, de Griekse Aphrodite en de Romeinse Venus. “Geassocieerd met Ishtar was de jonge god Tammuz [genoemd in Ezechiël 8:14], beschouwd als zowel goddelijk als sterfelijk. In de Babylonische mythologie stierf Tammuz jaarlijks en werd jaar na jaar herboren, wat de jaarlijkse cyclus van de seizoenen en de gewassen voorstelde. Dit heidense geloof werd later geïdentificeerd met de heidense goden Baäl en Anat in Kanaän” (Nelson’s Illustrated Bible Dictionary, 1995, “Goden, Heiden,” p. 509).

Alan Watts, expert op het gebied van vergelijkende religie, schreef: “Het zou vervelend zijn om in detail te beschrijven wat ons allemaal is overgeleverd over de verschillende riten van Tammuz en vele andere … Maar hun universele thema – het drama van dood en wederopstanding – maakt hen de voorlopers van het Christelijke Pasen, en dus de eerste ‘Paasdiensten’. Wanneer we verder gaan met het beschrijven van de Christelijke viering van Pasen zullen we zien hoeveel van de gebruiken en ceremonies op deze vroegere riten lijken” (Easter: Its Story and Meaning, 1950, p. 58).

Hij legt verder uit hoe praktijken als het vasten tijdens de vastentijd, het oprichten van een beeld van de godheid in het tempelheiligdom, het zingen van rouwliederen, het aansteken van kaarsen en nachtelijke diensten voor de Paasochtend hun oorsprong vinden in oude afgodenpraktijken (pp. 59-62).

Een andere auteur, Sir James Frazer (1854-1941), geridderd voor zijn bijdragen aan ons begrip van oude religies, beschrijft het hoogtepunt van de afgoderij in de oudheid op deze manier: “Het verdriet van de aanbidders werd omgezet in vreugde … Het graf werd geopend: de god was opgestaan uit de dood; en terwijl de priester de lippen van de treurende rouwenden met balsem aanraakte, fluisterde hij zachtjes in hun oren de blijde boodschap van verlossing.

“De herrijzenis van de god werd door zijn discipelen begroet als een belofte dat ook zij triomfantelijk uit het verderf van het graf zouden komen. Op de morgen werd de goddelijke herrijzenis gevierd met een wilde uitbarsting van vreugde. In Rome, en waarschijnlijk ook elders, nam de viering de vorm aan van een carnaval” (The Golden Bough, 1993, p. 350).

Een nieuw feest met oude afgodische wortels

In verschillende vormen verspreidde de verering van deze god onder de namen Tammuz, Adonis en Attis zich van de uithoeken van het Romeinse Rijk naar Rome zelf. Daar vond een werkelijk opmerkelijke ontwikkeling plaats: Vroege katholieke kerkleiders voegden gebruiken en praktijken samen die geassocieerd werden met deze eerdere “herrezen” god en vruchtbaarheidsvieringen in de lente en pasten deze toe op de herrezen Zoon van God.

Als Jezus vandaag de dag op aarde zou wandelen, zou Hij dan Pasen vieren? Het eenvoudige antwoord is Nee.

De gebruiken van de oude vruchtbaarheids- en wederopstandingsfeesten waren niet de enige die in een nieuwe “Christelijke” viering werden omgezet, maar ze behoren wel tot de meest voor de hand liggende. Per slot van rekening geven veel historici de oorsprong van de naam Pasen en de oude vruchtbaarheidssymboliek van konijnen en versierde eieren graag toe (wat je zelf in bijna elke encyclopedie kunt controleren).

Frazer merkt op: “Als we bedenken hoe vaak de kerk er handig in is geslaagd om de zaden van het nieuwe geloof te planten op de oude heidense wortels, kunnen we vermoeden dat de paasviering van de dode en verrezen Christus werd geënt op een soortgelijke viering van de dode en verrezen Adonis” (p. 345).

Hij merkt verder op dat het verlangen om heidenen in de katholieke kerk op te nemen zonder hen te dwingen hun afgodische vieringen op te geven “de kerkelijke autoriteiten ertoe kan hebben gebracht het Paasfeest van de dood en wederopstanding van hun Heer gelijk te stellen aan het feest van de dood en wederopstanding van een andere Aziatische god die in hetzelfde jaargetijde viel … de kerk kan het nieuwe feest [van Pasen] bewust hebben aangepast aan zijn heidense voorganger om zielen voor Christus te winnen” (p. 359).

Verrassend genoeg werd Pasen pas in 325 na Christus gevierd, bijna 300 jaar na de dood en wederopstanding van Jezus Christus!

Zoals de Katechismus van de Katholieke Kerk uitlegt in het hoofdstuk “Het liturgische jaar”, “kwamen alle kerken op het Concilie van Nicea in 325 overeen dat Pasen gevierd moest worden op de zondag na de eerste volle maan … na het lentepunt” (1995, p. 332).

Tot die tijd waren veel gelovigen tot die tijd doorgegaan met het herdenken van Jezus’ dood door middel van het Bijbelse Pesach(niet pasen), zoals Jezus en de apostelen hadden opgedragen (Lucas 22:19-20; 1 Korintiërs 11:23-26). Maar nu, met de macht van het Romeinse Rijk achter zich, dwong de katholieke kerk haar voorkeur voor Pesach af. Degenen die het Bijbelse Pesach wilden blijven vieren, moesten onderduiken om vervolging te voorkomen.

Het verslag van het Nieuwe Testament is duidelijk: De trouwe leden van de vroege Kerk bleven alles in acht nemen wat de apostelen hen hadden geleerd, zoals zij door Jezus Christus waren onderwezen. Het verslag van de geschiedenis is even duidelijk: In latere eeuwen werden nieuwe gebruiken, praktijken en doctrines geïntroduceerd die de oorspronkelijke Christenen vreemd waren en die een nieuw “Christendom” vormden dat zij nauwelijks zouden herkennen. Een belangrijke vraag is dus of een Christen moet volgen wat Jezus onderwees of wat latere religieuze leraren onderwezen.

Het is altijd een goed idee om de vraag te stellen: wat zou Jezus doen?

Als Jezus vandaag de dag op aarde zou wandelen, zou Hij dan Pasen vieren? Het eenvoudige antwoord is Nee. Hij verandert niet. “Jezus Christus is dezelfde, gisteren, vandaag en voor altijd”, zoals Hebreeën 13:8 ons vertelt (nadruk overal toegevoegd). Jezus heeft Pasen nooit gevierd, heeft het nooit goedgekeurd en heeft Zijn discipelen nooit geleerd om het te vieren. De apostelen leerden de Gemeente ook niet om dit te doen.

Vandaag de dag zou Jezus het Bijbelse Pesach en de Dagen van Ongezuurd Brood vieren zoals de Schrift leert en zoals Hij praktiseerde en onderwees (Johannes 13:15-17;1 Korintiërs 5:7-8). Hij zei zelfs specifiek dat Hij verwachtte het Pascha te vieren met Zijn ware volgelingen “in het koninkrijk van Mijn Vader” na Zijn terugkeer (Matteüs 26:26-29).

De feesten Pesach en Ongezuurde Broden hebben een diepe betekenis voor de ware discipelen van Christus. Ze onthullen aspecten van Gods plan voor de redding van de mensheid – ze herdenken het feit dat Jezus voor ons stierf en in ons en voor ons leeft (1 Korintiërs 11:26; Galaten 2:20; Kolossenzen 3:3-4).

Moet je Pasen vieren?

Als je een ware discipel van Christus Jezus wilt zijn, moet je zorgvuldig onderzoeken of je overtuigingen overeenkomen met de Bijbel. Het is voor God niet aanvaardbaar om zomaar aan te nemen dat Hij niet-bijbelse vieringen goedkeurt of accepteert, ongeacht of ze met de juiste motieven worden gedaan.

Het is een feit dat God zegt: “Leer niet de weg van de heidenen” – zij die Gods waarheid niet kennen (Jeremia 10:2, King James Version).

Zijn Woord geeft ons expliciete instructies over het aanbidden van Hem met praktijken die zijn overgenomen van heidense afgoderij: “Onderzoek hun goden niet en zeg niet: ‘Hoe hebben deze volken hun goden gediend? Dat zal ik ook doen. Zo zult u de Heer, uw God, niet aanbidden, want elke gruwel aan de Heer die Hij haat, hebben zij aan hun goden gedaan … Wat ik u ook opdraag, neem het in acht; u zult er niets aan toevoegen of van afdoen” (Deuteronomium 12:30-32).

Jezus Christus gebiedt nu iedereen om zich te bekeren van het volgen van alle door mensen gemaakte religieuze tradities: “Waarlijk, deze tijden van onwetendheid heeft God over het hoofd gezien, maar nu beveelt Hij alle mensen overal om zich te bekeren” (Handelingen 17:30; vergelijk Matteüs 15:3).

Wil jij de levensreddende instructies van Christus in acht nemen zodat God jou kan zegenen? Hij zei: “Indien iemand Mij dient, die zal Mij volgen; en waar Ik ben, daar zal ook Mijn knecht zijn. Als iemand Mij dient, zal mijn Vader hem eren” (Johannes 12:26).

God wil dat jij en ik Zijn levengevende Woord gehoorzamen. Als we dat doen, kunnen we Christus dienen als Zijn ambassadeurs op aarde. Er is geen grotere roeping op aarde en door de tijd heen. Wend je voor je voortdurende geluk en veiligheid nu tot God en zoek Zijn volledige en perfecte weg.

Waarom sommige Christenen Pasen niet vieren

Het is opmerkelijk dat er duizenden Christenen zijn die geen Pasen vieren, maar toch vast in Jezus Christus, Zijn offer en Zijn wederopstanding geloven. Waarom hebben zij deze keuze gemaakt? Hier leggen ze het in hun eigen woorden uit:

Een bedrijfsleider uit Australië schreef:

“Ik vier geen Pasen omdat het niets te maken heeft met Christus, Zijn offer of de Bijbel. Het vindt zijn oorsprong in heidense vieringen en rituelen waarvan God ons zegt dat we die niet moeten leren: ‘Leer niet de weg der heidenen’ (Jeremia 10:2, KJV).

“God wil niet dat we de weg van de heidenen leren, anders gaan we doen wat de heidenen doen. Wat hebben de paashaas en gekleurde eieren te maken met Christus en Zijn sterven voor de zonden van de wereld en Zijn opstanding op de derde dag? Ze hebben er helemaal niets mee te maken. Het christendom heeft heidense feesten overgenomen en ze christelijk genoemd en is daarmee God ongehoorzaam geweest.” -A.H., Australië

Een directeur van een middelbare school in Californië vertelde waarom hij geen Pasen viert:

“Mijn vrouw en ik ontdekten jaren geleden dat Pasen een heidens gebruik is en niets te maken heeft met de dood en wederopstanding van Jezus Christus. Pasen werd nooit gevierd door de vroege ecclesia van het Nieuwe Testament. Toen we eenmaal de heidense oorsprong van Pasen hadden ontdekt, zijn we ermee gestopt.

“De paashaas, paaseieren, paasoptocht en alle gebruiken van deze feestdag staan niet in de Bijbel en zouden niet in acht genomen moeten worden. Wij geloven echter wel in het nieuwtestamentische Pesach, zoals dat door de nieuwtestamentische kerk wordt gevierd en door de apostel Paulus in 1 Korintiërs 11 wordt voorgelezen, en we geloven ook in de wederopstanding van Jezus Christus.” -D.S., Californië

Een redactrice gaf haar gevoelens over Pasen:

“Als vrouw en moeder houd ik me niet bezig met Pasen omdat ik me realiseer dat het aankleden voor de paaszondagdienst in de laatste mode, soms inclusief hoed, voor mezelf en de kinderen absoluut niets te maken heeft met de dood en opstanding van onze Heer en Heiland Jezus Christus. Sterker nog, het lijkt er de spot mee te drijven. “En jongeren toestaan en leren om gekleurde eieren te verstoppen en op eieren te jagen en opgezette konijnen of haasjes te hebben, leert hen niet de juiste principes waarvan God verwacht dat ze volgens die principes leven. Er zijn zoveel prachtige goddelijke principes die dat wel doen. Ik wil hen niet misleiden of bedriegen.” -M.A., Texas

Een universiteitsprofessor uit Georgia gaf verschillende redenen waarom Pasen niet gevierd zou moeten worden:

“De enige keer dat de term Pasen in de Bijbel genoemd wordt, is het een verkeerde vertaling van het door God gewijde Pesach (Handelingen 12:4). De term Pasen wordt nergens anders in de Bijbel genoemd. De viering ervan wordt nergens anders in de Bijbel bevolen en toch worden vele andere dagen bevolen en beschreven als te worden gehouden. “De gebeurtenissen rondom de opstanding van Christus geven niet aan dat Christus opstond bij zonsopgang of zelfs maar in de buurt daarvan. Johannes geeft bijvoorbeeld aan dat tegen de tijd dat Maria Magdalena bij het graf aankwam het nog donker was – Christus was al opgestaan. De etymologie van de term Pasen is terug te voeren op een valse vruchtbaarheidsgod en niet op de Bijbel.” P.A., Georgia

Een zakenman uit North Carolina gaf zijn redenen waarom hij niet deelneemt aan het paasfeest:

“Ten eerste is de feestdag of viering van Pasen door de christelijke wereldgemeenschap geen gebeurtenis, viering of eredienst die ergens in de Bijbel te vinden is. In feite is de naam Pasen in werkelijkheid de naam van een oude heidense godin die haar wortels heeft in de oude Babylonische tijd die dateert van vóór de geboorte van Christus.

“Ten tweede wordt er in het Nieuwe Testament noch door Christus noch door Zijn apostelen onderricht gegeven over Pasen of andere gerelateerde zaken. De praktijk en het in acht nemen van Pasen kwam in de Kerk van Rome ruim nadat alle apostelen dood waren en de gemeente die Christus had opgericht was verstrooid.

“Ten derde, als Christus wilde dat wij Zijn opstanding met Pasen zouden vieren, waarom gaf Hij dan geen specifieke instructies aan Zijn discipelen? Je kunt nergens in het Nieuwe Testament onderwijs vinden om Zijn opstanding te vieren of te eren. Er worden geen feesten of ceremonies gegeven of beschreven.”

“Er zijn echter genoeg instructies en voorbeelden van Christus die ons leert om Zijn dood te eren, te gedenken en te vieren door wat wij het Pesach noemen. De Bijbel geeft duidelijk het bewijs dat Christus het Pesach is en de symboliek van deze gebeurtenis. Na Zijn dood gingen de apostelen en de gemeente van het Nieuwe Testament door met het vieren van Pesach, niet Pasen.” -J.B., Noord-Carolina

Een zakenman en boer uit Texas deelde zijn mening:

“Er is geen bijbels gebod om Pasen te vieren. Daarentegen is er wel een gebod om de dood en het offer van Christus te gedenken. Het Bijbelse gebod om de symbolen van Zijn offer te bewaren werd door Jezus zelf gegeven en door de apostel Paulus in 1 Korintiërs 11 herhaald.

“Je inpakken in de symbolen van Pasen – konijntjes, eieren, etc. – is een teruggrijpen op oude heidense goden van vruchtbaarheid, zoals elke goede encyclopedie duidelijk zal laten zien. Op verschillende plaatsen leert de Schrift ons om niet de weg van de heidenen te leren of deel te nemen aan de rudimenten van deze wereld.”

Abonneer dan nu op onze nieuwsbrief

en ontvang deze in jouw mailbox!

Abonneer nu!

Meer informatie

>