• Home
  • Satan verdreven – Deel 2
17 oktober, 2023
Sieuwerd Isachastra

SATAN EN DIABOLOS, DE TEGENSTANDER EN DE VALSE AANKLAGER

Om ons duidelijk te maken hoeveel onwetend bijgeloof er gegroeid is rond de woorden “satan” en “duivel” (het woord “duivel” wordt gewoonlijk gebruikt als vertaling van het Griekse woord “diabolos”), laten we eens veronderstellen dat twee mannen die een dierentuin bezochten een enorme slang in gevangenschap tegenkwamen, en de een riep uit: “Kijk eens naar die enorme “draak!” en de ander zou minachtend zeggen: “Dat is een slang.”

Toch had de eerste man niet helemaal ongelijk, maar hij sprak niet de taal die voor een Engelsman begrijpelijk is. Op dezelfde manier, als hij een oude vijand op straat passeerde en tegen zijn metgezel opmerkte: “Zie je die man die ons passeert? Hij is een duivel!”

Zijn metgezel zou niet begrijpen dat hij alleen maar bedoelde dat de man in kwestie hem belasterd had en hem valselijk beschuldigd had.

Je kunt dan gemakkelijk zien hoe onze denkende geesten langs vreemde paden worden geleid die eindigen in verwarring, door ons gebruik van woorden die vreemd voor ons zijn en omgeven door mysterie.

Zulke woorden zijn “satan”, ” duivel”, “draak”, die in onze teksten van de Schrift zouden moeten staan als respectievelijk “tegenstander”, “aanklager” of “lasteraar” en “slang”.

Als er een Engels equivalent is voor het Hebreeuwse woord “satan” en een Engels equivalent voor het Griekse woord “diabolos”, waarom gebruiken we die dan niet, in plaats van ons verstand in verwarring te brengen door het gebruik van woorden die ons vreemd zijn en die ons daarom door de eeuwen heen zijn overgeleverd in een wirwar van onbegrijpelijke overleveringen, fabels en allegorieën?

Het lijkt erop dat met betrekking tot de “satan” van de populaire theologie, d.w.z. het mythische, bovennatuurlijke kwade genius, de meerderheid van de christenen geen duidelijk omschreven ideeën over het onderwerp heeft en het niet belangrijk vindt om er zulke te hebben. Een kleine minderheid maakt er echter wel een belangrijke zaak van, en deze kleine minderheid lijkt voornamelijk verdeeld te zijn in twee kampen:

(1) Zij die geloven dat het woord “satan” verwijst naar een bovennatuurlijk kwaadaardig genie dat er een specialiteit van heeft gemaakt om mensen op een dwaalspoor te brengen, en (2) Zij die geloven dat het woord “satan” verwijst naar elke tegenstander, hetzij menselijk of door de hemel gezonden (zoals bijvoorbeeld de hemelse boodschapper die gezonden werd om Balaams pad te versperren, Numeri 22:22), en “diabolos” verwijst naar elke aanklager, lasteraar of smaad zonder kwalificatie, en ongeacht het geslacht.

Dit grote meningsverschil tussen deze twee groepen christenen vormt een barrière die hen verhindert oog in oog te staan of elkaars taal te begrijpen, net zo effectief als het “babel der tongen” bij de bouw van de beruchte toren. Dit is zeer te betreuren, omdat het in zeer veel gevallen het enige onoverkomelijke obstakel is voor die zeer wenselijke eenheid die onze Heer Jezus voor zijn volgelingen voorschreef.

Om deze twee tegengestelde meningen te definiëren met het oog op onze zoektocht naar de Waarheid, kunnen we ze kort omschrijven als: (1) Zij die geloven dat de bron van het kwaad, goddeloosheid en ongerechtigheid in elke vorm buiten de mens ligt en gecentreerd is in een bovennatuurlijk wezen dat tegen God en Zijn Wil ingaat; (2) Zij die geloven dat de bron van het kwaad en ongerechtigheid de vleselijke natuur in de mens is, in tegenstelling tot de Geest van God.

We nemen aan dat deze beide klassen het eens zijn over het getuigenis van de Heilige Schrift en dat geen van beiden een door mensen gemaakte leer zou omarmen als ze zeker wisten dat deze in strijd was met de leer van het Woord van God. Met Paulus zouden ze nadrukkelijk verklaren: “Ja, laat God waar zijn, maar ieder mens een leugenaar.” Zijn we het dan eens over de waarheid, en zijn we bereid om toe te geven dat onze Heer niet verkeerd spreekt, wat anderen ook mogen doen? Zo ja, dan zijn we klaar om Zijn uitspraak over de bron van ongerechtigheid te overwegen.

Hij zei: “Die dingen komen uit het hart en verontreinigen de mens.” (Matteüs 15:18-19; Marcus 7:2). “…Want uit het hart komen boze gedachten, moorden, echtbreuk, ontucht, diefstal, valse getuigenis (X.R. diabolos, de valse aanklager), hebzucht, boosaardigheid, bedrog, wellust, een boos oog, godslastering (smaad), hoogmoed, dwaasheid. Al deze dingen komen van binnenuit en verontreinigen een mens.” Dit laat zeker niet veel over voor een bovennatuurlijk wezen! Als er andere getuigen nodig zijn om deze waarheid te bevestigen, dan vinden we voldoende bevestiging in de geschriften van Paulus aan de Romeinen en in de brieven van Jakobus.

Paulus schreef (Romeinen 1:23-29) over ontaarde mensen, dat God hen heeft overgegeven aan een verdorven verstand, om dingen te doen die niet goed uitkomen (d.w.z. vol van alle ongerechtigheid, hoererij, goddeloosheid, hebzucht, boosaardigheid, vol van afgunst, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid, fluisteraars, achterklappers, haters van God, verachtelijk, hoogmoedig, opscheppers, uitvinders van kwade dingen, ongehoorzaam aan ouders, zonder verstand, verbondsbrekers, zonder natuurlijke genegenheid, onverzoenlijk, onbarmhartig.

Aan de Galaten schreef Paulus (Galaten 5:19-21): “Nu zijn de werken van het vlees openbaar, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, wellust, afgoderij, toverij, haat, twist, wedijver (d.w.z. hebzucht), toorn, twist, opruiing, ketterij, nijd, moord, dronkenschap, feestvreugde en dergelijke…”. En we hebben het getuigenis van de apostel Jakobus (Jakobus 1:14): “…Ieder mens wordt verzocht wanneer hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleept en verleid.” (Variorum Bijbel: geeft onder verschillende vertalingen: “…wanneer hij door zijn eigen begeerte wordt verzocht, daardoor wordt meegesleept en verlokt.”)

Hier, op het bewijs van drie getuigen, en één van hen de Heer uit de Hemel, zelfs de Waarheid, hebben we de onbetwistbare verklaring dat de bron van goddeloosheid en alle ongerechtigheid in de mens zelf is, in zijn diepste wezen; Jezus noemt het, “het hart van de mens”; Paulus noemt het “een verdorven geest”, en “het vlees”, terwijl Jakobus verklaart dat het voortkomt uit de vleselijke verlangens, en, in het veroordelen van twist en nijd, zegt hij dat ze “aards, zinnelijk” zijn. “Dat wil zeggen, natuurlijk of Adamitisch en somatisch. (Jakobus 8:15). In hoofdstuk 4:1 schrijft hij: “Vanwaar komen oorlogen en twisten onder u? Komen ze niet van jullie begeerten (begeerten) die oorlog voeren in uw leden?”

“Maar nu,” schrijft Paulus aan de Kolossenzen, (Kolossenzen 3:8-9) “legt ook gij dit alles af, toorn, boosheid, lastering en vuile woorden uit uw mond. Liegt niet tegen elkander

DAT GIJ DE OUDE MENS (d.w.z. het oude, gedegenereerde vlees) MET ZIJN gedegenereerd vlees) met zijn daden hebt afgelegd.”

Al deze voorgaande uitspraken benadrukken zonder enige twijfel het feit dat het verdorven hart en verstand en het onherboren vlees van de mens de voornaamste vijand tegen God zijn.

HOOFDSTUK II

DE AANKLAGER DIE DE MACHT VAN DE DOOD HAD

Om nu een tekst te behandelen die steevast wordt aangehaald ter ondersteuning van de theorie van de “bovennatuurlijke duivel”, laten we eens kijken naar de verklaring van Paulus aan de Hebreeën toen hij de reden voor het offer van Christus zelf uitlegde (Hebreeën 2:14). “Voor zover dan,” schrijft Paulus, “de kinderen deel hebben aan vlees en bloed, heeft Hij (dat is Jezus Christus) zelf ook deel aan hetzelfde, opdat Hij door de dood hem zou vernietigen die de macht van de dood had, namelijk de aanklager.”

Wie bedoelde Paulus met “de aanklager” die de macht van de dood had? Geloof jij dat God de macht van de dood in handen heeft gegeven van een opstandig geestwezen? Zo ja, beweer je dan dat het naar dat opstandige en ongehoorzame geestwezen was dat Jezus verwees toen Hij zei: “…maar vreest liever Hem die (die) in staat is zowel het leven (psyche) als het lichaam te vernietigen in Gehenna”? (Matteüs 10:28).

Je zult het met me eens zijn dat Jezus verwees naar de Almachtige, naar God. Hoe kon het dan waar zijn dat een “gevallen geest” de macht van de dood had? Maar “de aanklager” had de macht van de dood; we zeggen “had” met opzet, want toen Jezus stierf aan het kruis werd “de aanklager” vernietigd. En “de aanklager” was het geschreven decreet dat tegen ons was; het woord van God dat verordende dat we allemaal onder het vonnis van de dood in Adam waren. Jezus Christus ontkrachtte door Zijn dood dat decreet waardoor wij, als erfgenamen van God in Adam, tot de dood gedoemd waren.

Paulus legt het zo uit aan de Kolossenzen: “En u, dood zijnde in uw zonden en de onbesnedenheid van uw vlees, heeft Hij levend gemaakt, u alle schuld vergevende. Hij heeft het handschrift der verordeningen (misschien juister ‘de handtekening der decreten’), dat tegen ons was, uitgewist en aan zijn kruis genageld” (Kolossenzen 2: 13-14).

Het doodsvonnis dat over alle vlees was uitgesproken op grond van erfzonde, werd tenietgedaan door het offer van Christus. Dit decreet vormde “de aanklager” (Grieks: diabolos) die de macht van de dood had en die door het offer van Christus werd vernietigd.

Keer op keer benadrukt Paulus het feit dat de grote vijand van de geest het vlees is, zoals bijvoorbeeld in zijn brief aan de Romeinen (7:14) waar staat, “Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. (vs. 16-17) Als ik dan doe wat ik niet wil … dan ben ik het niet meer die het doe, maar de zonde die in mij woont, (vs. 18) want ik weet dat in mij (dat wil zeggen, in mijn vlees) geen goed woont. (v. 22) Want ik verlustig mij in de wet Gods naar de inwendige mens, maar ik zie een andere wet in mijn leden, die strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en die mij in gevangenschap brengt tot de wet der zonde, die in mijn leden is (dat wil zeggen, zijn geestelijk denken en zijn vlees stonden tegenover elkaar). (25) Zo dien ik dan zelf met mijn verstand de wet van God, maar met mijn vlees de wet van de zonde.”

Romeinen 8:1-13 benadrukt dit punt ook. (vs. 3) “Want wat de wet niet kon doen, omdat zij zwak was door het vlees, heeft God door zijn eigen Zoon te zenden, in de gelijkenis van zondig vlees en voor de zonde, de zonde in het vlees veroordeeld.” (vs. 5-11) “Zij die naar het vlees zijn, denken aan de dingen van het vlees. Want vleselijk gezind zijn is de dood. Want de vleselijke gezindheid is vijandschap tegen God.” Dat wil zeggen, de vleselijke gezindheid is de vijand van God; de tegenstander (satan) tegen God.

Wat verleiding betreft, zullen we zien dat de apostel Jakobus geen waanideeën had over een “bovennatuurlijke geestverleider”. “Laat niemand zeggen, wanneer hij verzocht wordt,” schrijft Jakobus (1:13). “Laat niemand zeggen: ‘Ik ben door God verzocht. Waarom zou iemand zeggen dat hij door God verzocht wordt als de christenen van Jakobus’ tijd en van zijn kerkgemeenschap in een bovennatuurlijke geestenverleider geloofden?

Abonneer dan nu op onze nieuwsbrief

en ontvang deze in jouw mailbox!

Abonneer nu!

Meer informatie

>