• Home
  • Is het oude testament Hebreeuws?
19 maart, 2023
Pastor V.S. Herrell

“Ik was betrokken bij een discussie over de geldigheid en geloofwaardigheid van sommige van de huidige bijbelversies en was verbaasd dat veel christenen zich niet bewust zijn van de grote invloed die de Masoretes hebben gehad op de bijbel die tot op heden wordt gebruikt, met name de King James versie. Als je tegen de hedendaagse christenen zegt dat Jezus en de Judeeërs in zijn tijd niet hetzelfde Hebreeuws spraken, lazen of schreven als op de wijnflessen van Mogen David, word je bestempeld als “antisemitisch”. Ook al is die term op zich totaal verkeerd. Ik heb een artikel over dat onderwerp (met een paar commentaren) en stuur het rond ter lering en opbouw.”

Verrassend genoeg verwijzen maar weinig van de moderne “herders” ooit naar de Septuagint en nog minder noemen ze die of citeren eruit – triest!

De Masoretische Tekst van het Oude Testament

Naast de Dode Zee-rollen is de Masoretische Tekst de enige bestaande weergave van het Oude Testament in het Hebreeuws. De oudste fragmenten dateren uit de 9e eeuw na Christus, maar de oudste volledige teksten komen uit de 10e en 11e eeuw na Christus. De Hebreeuwse tekst die het bevat is echter duidelijk niet het oorspronkelijke Hebreeuws, en zelfs niet het Hebreeuws dat in de 1e eeuw na Christus in gebruik was. Het Hebreeuws van de 1e eeuw na Christus was nauw verwant aan de Griekse Septuagint die we nu hebben; dit is duidelijk omdat, hoewel het Hebreeuws weinig gebruikt werd, wanneer het gebruikt werd in oude geschriften het duidelijk in overeenstemming was met de Griekse Septuagint en niet met de Masoretische Tekst. Bijvoorbeeld, hoewel Philo en Josephus beiden de Griekse Septuagint gebruikten, wordt door de meeste geleerden aangenomen dat zij vaak toegang hadden tot een Hebreeuwse Bijbel en deze zelfs bij enkele gelegenheden raadpleegden. Het is door dit soort bewijs dat we zien dat het toenmalige Hebreeuws afwijkt van de huidige Hebreeuwse Masoretische Tekst. In de 1e eeuw gebruikten de Christenen en alle andere Grieks sprekende Israëlieten, waaronder 1.000.000 die in Alexandrië, Egypte, woonden, de Griekse Septuagint. Jezus en zijn apostelen schreven in het Grieks en citeerden de Griekse Septuagint. Hierover kan geen twijfel bestaan. Dit is een feit dat kan worden bevestigd in elke encyclopedie of wetenschappelijk boek over dit onderwerp. Zoals wij reeds hebben opgemerkt, weten wij dit omdat de citaten van het Griekse Nieuwe Testament precies zijn afgestemd op de Griekse Septuagint, maar in scherpe tegenstelling tot de Hebreeuwse Masoretische Tekst. Er is echter geen reden om aan te nemen dat zij in strijd waren met het Hebreeuws dat in de 1e eeuw na Christus gangbaar was.

Wat we wel weten is dat tegen het einde van de 1e eeuw na Christus en in de 2e eeuw de Talmoedische, Edomitische Joden de Griekse Septuagint actief aanvielen, omdat die door de Christenen werd gebruikt. Zij vonden dat zij de christenen in diskrediet konden brengen, alleen omdat zij Grieks gebruikten, en tegelijkertijd begonnen zij de Hebreeuwse Geschriften te verdraaien om te proberen te weerleggen dat Jezus de ware Messias was. Deze controverse ging door tot minstens de 4e en 5e eeuw na Christus. We hebben al opgemerkt hoe de vroege katholieken de Vulgaatvertaling van Hiëronymus aanvielen omdat die als eerste op het Hebreeuws was gebaseerd, en zij bleven nog heel lang het Oud-Latijn gebruiken omdat dat gebaseerd was op de Griekse Septuagint. Een van de beroemdste voorbeelden van hoe de Joden de Griekse Septuagint aanvielen, betrof het woord maagd. Het specifieke vers in kwestie is Jesaja 7:14, dat in de Griekse Septuagint luidt:

“Daarom zal de Here zelf u een teken geven: Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuel geven”.

In het Grieks is het woord voor maagd parthenos, en het betekent letterlijk maagd. In de Masoretische tekst is het woord echter almah, wat een jong meisje betekent. Het gebruikelijke Hebreeuwse woord voor maagd, en het woord dat in de Herziene Versie telkens als maagd wordt vertaald, is bethuwlah. Dit vers wordt in de Christelijke Schrift geciteerd uit Jesaja in Mattheüs 1:23. De Joden vielen de Septuagint vanaf het begin aan, omdat zij beweerden dat deze door de Christenen was gecorrumpeerd en dat de Christenen het woord in de Septuagint hadden veranderd in maagd in plaats van jonge vrouw, zodat het de lezing in Mattheüs zou ondersteunen. Natuurlijk geloofden de Edomitische Joden niet dat Jezus de ware Messias was; daarom vielen zij de Septuagint aan. De Joden zijn degenen die het Hebreeuws veranderden, door het woord maagd te vervangen door jonge vrouw. Het vroege motief van de Edomitische Joden was om het Christendom te vernietigen, niet alleen de Septuagint. Maar de Christenen gaven niet toe, dus veranderden de Joden hun strategie. In plaats daarvan besloten zij het Oude Testament te corrumperen en controle te krijgen over de christenen door hen een gecorrumpeerd Oude Testament te geven. Tegen de 3e eeuw begonnen zij elk Hebreeuws manuscript te verzamelen dat zij konden vinden, en dit was gemakkelijk te doen omdat de Christenen de Griekse Septuagint gebruikten en weinig gaven om het Hebreeuws. Vervolgens begonnen zij de Hebreeuwse documenten te herzien om hun Joodse bezwaren te ondersteunen. Tegen de tijd van Hiëronymus begonnen zij de zachte aanpak en gaven Hiëronymus hun nieuwe Hebreeuws om te gebruiken in zijn vertaling. Maar, zoals we eerder zeiden, de Christenen verwierpen aanvankelijk de Vulgaat. Dus bleven de Joden aan hun tekst werken. Van de 1e eeuw tot het midden van de 5e eeuw noemden zij zich Talmudisten; van de 5e eeuw tot de voltooiing van hun tekst in de 10e-11e eeuw noemden zij zich Masoretes.

Aan het eind van deze periode verdwenen alle andere Hebreeuwse manuscripten, behalve de Masoretische Tekst. Ze werden namelijk vernietigd door dezelfde mensen die ze verzameld hadden – de Talmoedische, Masoretische Joden. Toen begonnen de Joden zich voor te doen als de ijverige bewaarders van de Hebreeuwse Bijbel en begonnen zij de christenen te misleiden. Zij vielen niet langer schaamteloos de Septuagint aan, maar wierpen zichzelf op als trouwe dienaren van God. Daartoe telden zij, toen de Masoretische Tekst klaar was, elke letter en elk woord en bedachten mechanismen om ervoor te zorgen dat de manuscripten getrouw zouden worden overgeleverd, maar zij namen niet de moeite rekenschap te geven van de bewerking en corruptie die zij zelf in de voorafgaande 600-700 jaar hadden bedreven. De vroege Engelse vertalingen van de Bijbel waren gebaseerd op de Latijnse Vulgaat, maar de Joden wilden de christenen misleiden door hun Bijbels te vertalen naar de Hebreeuwse Masoretische Tekst. Hun nieuwe strategie was dus om de domme christenen voor zich te winnen, maar de oude motieven waren er altijd al. Op dit moment moesten zij een ommezwaai maken in de kwestie van de maagdelijkheid. Ze hadden geleerd dat de christenen het Hebreeuws niet zouden accepteren zolang er zulke flagrante godslasteringen in stonden. Dit bedrog van de bastaard Talmoedische Joden is te zien in een vroege Spaanse vertaling van de Masoretische Tekst. Geddes MacGregor schrijft in zijn boek The Bible in the Making (blz. 279):

Vertalingen van de Hebreeuwse Bijbel in verschillende talen, begonnen rond die tijd te verschijnen. In 1422 vertaalde rabbi Moses Arragel de Hebreeuwse bijbel in het Spaans, voor de christelijke kerk en met de hulp van Franciscaanse geleerden, en het is op die versie dat de in 1553 gedrukte Bijbel van Ferrara is gebaseerd. Deze beroemde Spaanse Bijbel was bedoeld voor de behoeften van zowel Joden als Christenen. Er werden bepaalde afwijkingen gemaakt in de kopieën die bestemd waren voor christelijke lezers. Bijvoorbeeld, waar in de voor Joden bestemde exemplaren “jonge vrouw” stond, stond in de voor christelijk gebruik bestemde exemplaren “maagd”.

Door dit middel van misleiding hebben de atheïstische Joden het grote bedrog gepleegd toen zij de vertalers van de KJV ervan overtuigden de Masoretische Tekst te gebruiken in plaats van de Latijnse of Griekse. Tegenwoordig gelooft de zogenaamde “christelijke” wereld in de leugen van de Hebreeuwse Bijbel, hoewel alle christenen gedurende de eerste vier eeuwen van het christendom universeel de Griekse Septuagint of een vertaling daarvan gebruikten, inclusief de Meester Jezus de Gezalfde en zijn Gezanten.

Wanneer deze zogenaamde controverse wordt onderzocht vanuit een zuiver tekstueel standpunt, dan blijkt dat de onbetwiste feiten de volgende zijn, en ik zeg “onbetwist” omdat deze feiten zelfs door de meest overtuigde aanhangers van de Masoretische Tekst worden toegegeven.

De manuscripten van de Masoretische Tekst dateren van rond het jaar 1000. De manuscripten zijn weliswaar gewijzigd ten opzichte van hun oorspronkelijke vorm, want er zijn klinkersymbolen toegevoegd en de tekst is herzien in het licht van de Talmoedische traditie. De Masoretische Tekst is gebaseerd op het Hebreeuws dat door de vroege christenen, die het ware Israël van God waren, werd verworpen.

De oudste manuscripten van de Septuagint dateren van rond 325-350 na Christus (hoewel fragmenten veel ouder zijn). Het werd nooit opzettelijk veranderd of bewerkt, maar de oudste teksten van de Septuagint vertegenwoordigen de oudste overgebleven afstammelingen van een oude vertaling van het Hebreeuws uit de 3e eeuw v.Chr. die door de meeste Judeeërs in die tijd als goddelijk geïnspireerd werd beschouwd. Het werd algemeen aanvaard door de vroege christenen gedurende de eerste 400 jaar van het christendom en werd gebruikt en geciteerd door Jezus en zijn apostelen, die er uit citeerden onder goddelijke inspiratie.

Nogmaals, bovenstaande feiten worden zelfs door de aanhangers van de Masoretische Tekst toegegeven. Welke logica wordt dan gebruikt om het gebruik en de voorkeur voor de Masoretische Tekst te rechtvaardigen? Zij die hem gebruiken geloven dat de Talmoedische, Edomitische Joden die Jezus Christus hebben vermoord, het uitverkoren volk van God zijn en daarom de uitverkoren bewaarders van Gods Woord. Maar Jezus vertelt ons in Johannes 8 het volgende over diezelfde Edomitische Joden die de Talmoed schreven en de Masoretische Tekst creëerden:

” Ik weet, dat gij Abrahams nageslacht zijt; maar gij tracht Mij te doden, omdat mijn woord bij u geen plaats vindt. Wat Ik gezien heb bij de Vader, spreek Ik; zo doet ook gij, wat gij van uw vader gehoord hebt. Zij antwoordden en zeiden tot Hem: Onze vader is Abraham. Jezus zeide tot hen: Indien gij kinderen van Abraham zijt, doet dan de werken van Abraham; maar nu tracht gij Mij te doden, een mens, die u de waarheid gezegd heeft, welke Ik van God gehoord heb; dit deed Abraham niet. Gij doet de werken van uw vader. Zij zeiden tot Hem: Wij zijn niet uit hoererij geboren, wij hebben een Vader, God. Jezus zeide tot hen: Indien God uw Vader was, zoudt gij Mij liefhebben, want Ik ben van God uitgegaan en gekomen; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden. Waarom begrijpt gij niet wat Ik zeg? Omdat gij mijn woord niet kunt horen. Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.” (AST).

Merk op dat Jezus zei dat deze Edomitische Talmudisten niet in staat waren Zijn Woord te horen, zij waren niet in staat iets anders te doen dan de werken van hun vader, die een leugenaar was vanaf het begin. Dit betekent nu dat deze Talmoedische Joden, die zich later Masoretes noemden, op geen enkele manier in staat waren om goddelijk geïnspireerde “bewaarders” van Gods Woord te zijn. Vanwege de woorden van Jezus moeten we aannemen dat dit een flagrante leugen is.

Maar zelfs buiten deze punten moeten we, vanuit een zuiver objectief, wetenschappelijk standpunt, wanneer we de wetenschap van de Tekstkritiek toepassen op deze controverse, opnieuw beslissen in het voordeel van de Griekse Septuagint. Wij herinneren ons dat de fundamentele regel van de Tekstkritiek gewoonlijk is dat hoe ouder de tekst, hoe beter, en de volledige Septuagint-versie van het Oude Testament is 650-700 jaar ouder dan de volledige versie van de Masoretische Tekst.

De tweede regel die we moeten toepassen is dat niet alle manuscripten dezelfde waarde hebben. Ook deze waardekwestie is duidelijk voor deze twee getuigenissen: de Septuagint is representatief voor een Hebreeuwse tekst uit de 3e eeuw voor Christus; de Masoretische is representatief voor een herziening van het Hebreeuws uit de 7e-9e eeuw na Christus.

Er kan dus geen twijfel bestaan over welke tekst de voorkeur verdient. De Septuagint is in alle opzichten superieur aan de gejoodse Masoretische tekst (V. S. Herrell, The History of the Bible, p. 51-57).

Adam Clark’s commentaar

Adam Clarke, een 18e eeuwse Anglicaanse geleerde, maakt duidelijk dat het werk van de Masoretes in werkelijkheid een commentaar is dat geïntegreerd is in het corpus van de Schrift. Clarke wijst er echter op dat het Hebreeuws van de Masoretische Tekst (Masoretisch Hebreeuws) heel anders is dan het Hebreeuws van de Patriarchen, (Oud Hebreeuws) waarin de Schrift van het Oude Verbond oorspronkelijk was geschreven.

In het algemene voorwoord van zijn commentaar op de Schrift, gepubliceerd in 1810, schrijft Clarke:

“De Masorets waren de meest uitgebreide Joodse commentatoren waarop die natie ooit kon pochen. Het systeem van interpunctie, waarschijnlijk door hen uitgevonden, is een voortdurende glans op de Wet en de Profeten; hun klinkerpunten, en prozaïsche en metrische accenten, enz. geven aan elk woord waaraan ze zijn toegevoegd een eigenaardige betekenis, die in hun eenvoudige staat door velen geenszins kan worden gedragen. Alleen de klinkerpunten voegen hele vervoegingen toe aan de taal. Dit systeem is een van de meest kunstmatige, bijzondere en uitgebreide commentaren die ooit op het Woord van God zijn geschreven; want er is geen enkel woord in de Bijbel dat niet door zijn invloed het onderwerp is van een bijzondere verduidelijking. Deze school zou ongeveer 450 jaar voor onze Heer zijn begonnen en zich hebben uitgestrekt tot 1030 na Christus. Sommigen denken dat zij niet voor de 5e eeuw na Christus is begonnen.”

Zelfs zonder toevoeging, schrapping of verandering van één letter in de oud-Hebreeuwse manuscripten van de Schrift, gaf het aanwijzen de Masorete de macht om de betekenis van bijna elke passage in de Schrift dramatisch te veranderen, want het voorrecht om klinkers te selecteren is in hoge mate het voorrecht om woorden te selecteren! Als een grof voorbeeld, bedenk hoe de betekenis van een Engelse zin kan worden veranderd door het woord “poor” te vervangen door het woord “pure” – een vervanging die kan worden bewerkstelligd door een simpele verandering van klinkers.

Clarke lijkt een van de weinige commentatoren te zijn die de betekenis van de Masoretische Tekst volledig heeft ingezien, namelijk dat het een nieuwe “versie” van de Schrift is, geschreven in een nieuwe taal. Uiteraard zijn Hebreeuwse geleerden zich van dit feit bewust geweest. Zij hadden de aandacht moeten vestigen op het verschil tussen het Oud-Hebreeuws en de taal van de Masoretes, en hadden de twee moeten onderscheiden door namen te gebruiken als Oud-Hebreeuws en Masoretisch-Hebreeuws. Maar de meerderheid van de Hebreeuwse geleerden is “Joods”, en dus kan van hen niet verwacht worden dat zij objectief en openhartig zijn over een dergelijke kwestie.

Louis Cappel, Hebreeuws geleerde:

Een van de eerste geleerden die deze zaak onderzocht, was Louis Cappel, een Franse hugenoten godgeleerde die leefde van 1585 tot 1658. Zie het volgende fragment uit het artikel “CAPPEL, LOUIS,” in de uitgave van 1948 van de Encyclopedia Britannica.

“Als Hebreeuws geleerde concludeerde hij dat de klinkerpunten en accenten geen oorspronkelijk onderdeel van het Hebreeuws waren, maar werden toegevoegd door de Masorete Joden van Tiberias, niet eerder dan de 5e eeuw na Christus, en dat de primitieve Hebreeuwse karakters Aramees zijn en werden vervangen door de meer oude ten tijde van de ballingschap. De verschillende lezingen in de tekst van het Oude Testament en de verschillen tussen de oude versies en de Masoretische Tekst overtuigden hem ervan dat de integriteit van de Hebreeuwse tekst, zoals die door de protestanten werd aangehangen, onhoudbaar was. Dit kwam neer op een aanval op de verbale inspiratie van de Schrift. Hoe bitter de tegenstand ook was, het duurde niet lang voordat zijn resultaten door de geleerden werden aanvaard.”

Abonneer dan nu op onze nieuwsbrief

en ontvang deze in jouw mailbox!

Abonneer nu!

Meer informatie

>